Naar indexpagina
3 maart 2011
Nieuwsbrief voor toeristische ondernemingen en organisaties - www.friesland-holland-nieuws.nl


 Provincie publiceert Albert Hendriks’ visie op het toerisme in Friesland
Niet focussen op tweede Efteling, maar verborgen schatten blootleggen en bestaand toeristisch product opwaarderen

Hij, Wil van den Berg, burgemeester van Ferwerderadiel, is één van de beheerders van de unieke schatkamer die Markant Friesland heet. www.markantfrieslandroute.nl
LEEUWARDEN (NL) - De provincie Fryslân heeft in haar eind februari 2011 verschenen nieuwsbrief ‘Fryslân Toeristische Topattractie’ een uitgebreid interview gepubliceerd met Albert Hendriks, directeur en eigenaar van het ongesubsidieerde bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega.

Dit marketing- en productontwikkelingsbureau, dat ook een reisorganisatie omvat, opereert geheel onafhankelijk van de provincie. Het wordt algemeen gezien als de commerciële tegenhanger van het provinciale bureau Fryslân Marketing waarmee het op bepaalde terreinen samenwerkt.

Niks mis
Hieronder Hendriks’ kijk op het toerisme in Fryslân en de vele mogelijkheden die in het verschiet liggen: “Er is niks mis met vakantieland Friesland. Af en toe roept een wereldvreemde onderzoeker vanuit een universiteit of hogeschool dat de recreatie in de provincie op de schop moet, dat er een giga-attractie, een tweede Efteling, moet komen. Maar die topattractie is er al, zeggen toeristen tegen mij: het Friesland ‘park’. Fryslân heeft zich, in het algemeen gesteld, heel evenwichtig ontwikkeld als buitengewoon veelzijdig recreatieoord. Als de verborgen schatten op het platteland ook nog blootgelegd worden, uiteraard in harmonie met de bestaande natuur en cultuur, en ondernemers en overheden continu innoveren en zonodig conserveren, dan blijft Friesland niet alleen een vooraanstaand vaar- en fietsland, maar kan het ook nog een toplocatie voor ‘health and wellness’ worden.”


Het Friese platteland heeft overnachtingsaccommodaties die meer bieden dan een vijfsterrenhotel in Amsterdam, bijvoorbeeld Het Vijfde Seizoen in Bantega bij Lemmer, www.lemmer-touristinformation.nl

• Toeristisch product van Fryslân

Vraag 1:
Wat maakt Fryslân ten opzichte van de overige provincies en buitenland uniek qua toeristisch product?

Cultuurpark
“Fryslân onderscheidt zich internationaal in de eerste plaats vanwege het ongeëvenaard fijnmazige vlakke web aan recreatieve fiets- en wandelpaden, vaarwegen en wegen voor gemotoriseerd wegverkeer in een bestuurlijke eenheid die sterk verschillende landschappen omvat. Wij bieden de toerist een veilige, door cultuur-historische ontwikkelingen gezellige en parkachtige ambiance die niet gekunsteld is, niet gefingeerd wordt.”

Enorme diversiteit
“Als je een rondje Fryslân van 350 km doet, maak je kennis met knusse dorpen en stadjes, groene weiden en natuurgebieden, agrarische bedrijvigheid, oude en jonge bossen, grote en kleine meren, zeeën, rivieren, grachten, kanalen, eilanden en imposante kunstwerken als onze dijken. Ik reis door heel Europa, maar nergens vind je zulke verschillen in landschappen en stedebouw op afstanden van pakweg 30 km. Die variëteit heeft ook een enorme diversiteit aan recreatieve bedrijvigheid in de hand gewerkt. Die veelzijdigheid maakt ons crisisbestendig.”

Kleinschaligheid
“Een ander groot pluspunt is de kleinschaligheid. De vele relatief kleine accommodatie- en activiteitenverschaffers hebben de tijd hebben voor persoonlijke gastvrijheid, het fundament van een geslaagde vakantie. Een gastvrije, informatieve opstelling telt zwaarder dan het weer. Slecht weer kun je ‘omzeilen’.”   


Bootvakantie in Friesland: je kunt de gezellige drukte in Lemmer opzoeken, maar ook de oorverdovende stilte op de rivier de Tsjonger bij Schoterzijl. www.boatcharterholland.nl

Vraag 2:

Replica’s van Friese monumenten vind je in diverse pretparken, tot in Japan en China, maar voor de ware beleving van de romantiek van kleine oude steden, de Elf Steden, moet je in Friesland zijn. Op de foto het stadhuis van Bolsward. www.elfstedenroute.nl
Is de ontwikkeling, creativiteit, diversiteit dusdanig dat ‘het’ toeristisch product van Fryslân zoals het nu word aangeboden — en ervaren — ook daadwerkelijk op het hoogst haalbare niveau?

 

Prikkels
“Ik werk al 37 jaar als journalist, gespecialiseerd in economie en toerisme, in Fryslân en ben nu 15 jaar intensief bezig met productontwikkeling en marketing van de provincie als vakantiebestemming. Raar maar waar, ik ontdek elke dag iets nieuws, iets wat een toerist zeker zal boeien. Het is voor mij zaak die nieuwigheden en mogelijkheden te koppelen in de vorm van routes, arrangementen en reizen voor diverse leeftijds- en interessegroepen.”

Jongeren
“Aldoende ontdek ik dat er voor jonge mensen tussen de 16 en 26 jaar nogal wat beperkingen zijn. Qua ruimtelijke ordening zouden we meer vakantieplekken voor de jeugd moeten creëren, meer ruimte maken voor dynamische activiteiten als kitesurfen. We moeten niet zo spastisch doen over jongeren. En we moeten ons ook niet alleen focussen op de beter bedeelden: iedereen heeft recht op een vakantie in Fryslân! Verder denk ik dat we nog wat moeten investeren in minder-mooi-weer-voorzieningen, maar dan op basis van wat er is. Je kunt kleine overdekte attracties koppelen tot een highlight.”  

• Toeristische ontwikkelingen in Fryslân

Vraag 3:
Hoe worden de ontwikkelingen en trends ‘gespot’, en in hoeverre kunnen anderen deze ook leren te herkennen, zodat zij hier ook duidelijk op in kunnen spelen en zich op een innovatieve en creatieve manier op toeristisch gebied kunnen ontwikkelen?

Ideeën op straat
“Heel simpel: interessante ontwikkelingen, behoeftes, trends, ideeën liggen voor het oprapen, op straat. Dus ben ik de helft van de tijd in winkelcentra, op beurzen en congressen en bij bedrijven in het binnen- en buitenland om persoonlijk contact te maken met de consument, maar ook met de producent, niet zelden een concurrent. Vriendschappelijke betrekkingen met buitenlandse vakantiebestemmingen werken zeer inspirerend, naar twee kanten. Die veelsoortige contacten stellen je in staat conclusies te trekken, voorspellingen te doen. Ondernemers en beleidsambtenaren in het toeristische circuit moeten daarom meer de boer op, op verkenning à la Marco Polo.”


In Noord- en Oost-Friesland zijn ongekende mogelijkheden voor ‘Health & Wellness’-concepten (gezondheids- en bezinningstoerisme). www.frieslandhollandtravel.nl

Toerist schakelt snel
“Je moet donders oppassen met bureaucratische onderzoeken; deze lijken steeds vaker van elkaar gekopieerd. Het probleem is vandaag de dag dat de trends je om de oren vliegen. De toerist switcht sneller dan ooit; het aanbod is gigantisch. De hele wereld is zijn vakantieland. Hij beslist zo laat mogelijk. Actualiteiten beïnvloeden steeds vaker zijn besluiten. Dus proberen we een grotere rol in de nieuwswereld te spelen met onze eigen nieuwsdienst. Eigenlijk moeten we ook een eigen weerman- of vrouw hebben, want het weer kan lokaal enorm verschillen. Hoe globaler de weersvoorspelling, hoe beroerder het doorgaans voor ons is.”  

Friesland Fietsland. De provincie stond lange tijd bekend als botenland, maar het is inmiddels ook het eldorado voor fietsers. Het lijkt Drenthe voorbij te streven op het gebied van fietsplezier omdat de variatie in het landschap in Friesland veel groter is. www.frieslandhollandtravel.nl

Productontwikkeling

Vraag 4:
Wat is de gouden formule? Kunt u een omschrijving geven van essentiële factoren en aspecten, die komen kijken bij het samenstellen en het ontwikkelen van toeristische producten, zoals bijvoorbeeld arrangementen?

Eyecatcher
“Voor de ontwikkeling van een nieuw toeristisch product, materieel of immaterieel, is het zaak je sterke, onderscheidende punten en die van je collega of concurrent helder voor de geest te krijgen. En je moet de trends weten natuurlijk. Op basis daarvan smeed je een nieuw concept — het liefst met één in het oog springend element — waarbij je misschien de medewerking van een collega of concurrent nodig hebt. Wees niet bang het initiatief te nemen.”

Vraag 5:
Wat is het belang van een arrangement t.o.v. een ‘doe het zelf’ pakket, waarbij de klant alle activiteiten zelf kiest?

Lidl of Librije
“Een vakantie of break-out samenstellen is net als het bereiden van eten. De een koopt gericht in de supermarkt ingrediënten in om een bepaald gerecht te maken en maakt zelfs een bewuste keuze uit biologisch of regulier. De ander grijpt in diezelfde supermarkt naar een kant-en-klaar-maaltijd. Nummer drie en vier kiezen respectievelijk voor een snackbar en een restaurant.

Je moet de consument de grootst mogelijke keuzevrijheid bieden, maar attendeer hem er wel op dat arrangementen harmonieuze, weloverwogen samengestelde pakketten zijn met een zekere “succesgarantie”. Een goed arrangement heeft inhoud, niveau.”

Vraag 6:
Wanneer is een locatie, regio of een reeds bestaand toeristisch product geschikt voor arrangementontwikkeling?

Koken op maat
“Alles en elke regio is rijp voor een arrangement. Het kan niet gek genoeg. Het is gewoon een kwestie van de juiste ingrediënten samenvoegen, afgestemd op de potentiële afnemer. Een kitesurfclinic met toeters en bellen proberen te slijten op een 65-plus beurs of –site heeft natuurlijk weinig zin, maar de bezoekers op leeftijd zullen zeer geïnteresseerd zijn in een bootreis voor senioren. Ook een georganiseerde reis is in feite een arrangement.“

Het fietstoerisme in Friesland maakt een explosieve groei door vanwege talrijke nieuwe fietspaden, nieuwe fietsroutes, perfecte bewegwijzering (fietsknooppunten), maar ook dankzij de komst van hightech toerfietsen, zoals de elektrische fiets. De accu kun je op bijna elk terras of bij elk hotel opladen. De nieuwste e-bike, de Gazelle Orange Excellent Innergy, heeft een actieradius tussen de 150 en 200 km in trapondersteuningsstand één dankzij een geavanceerde en onopvallende minimotor in de vooras en een uitneembare lichtgewicht batterij die je in huis of in de hotelkamer kunt opladen. Info over de nieuwste e-bikes, te huur bij Friesland Holland Travel: www.gazelle.nl en www.frieslandhollandtravel.nl   Albert Hendriks, directeur van Friesland Holland Tourist Information & Travel Service is een ervaringsdeskundige op het gebied van zeilen, motorbootvaren, jachtverhuur en -bouw en fietsen. “Op dat vlak is onze concurrentiepositie internationaal gezien sterk. We hebben een flinke voorsprong en die moeten we houden.”

Vraag 7:
Zijn het allemaal arrangementen die van A tot Z zijn uitgestippeld of zijn deze ook in gedeeltes zelf nog samen te stellen door de klant?

Verlengen
“We bieden vaak voordelige verlengingen aan van een arrangement. Bijvoorbeeld een extra nacht in Nationaal Park De Alde Feanen na een cruise door Fryslân of een driedaags Ameland-arrangement in aansluiting op het Markant Friesland-arrangement in Noordoost Friesland. Die kun je bij ons elke dag last minute boeken. Vooral als het mooi weer is of wanneer ze een gebied uiteindelijk mooier vonden dan ze dachten, besluiten toeristen, die een kort arrangement geboekt hebben, langer te blijven. We zijn zeven dagen van de week bereikbaar en in actie van 08.00 tot 23.00 uur.” 


Goed verkoopbare arrangementen zijn pakketten die afgestemd zijn op een bepaalde interesse- of leeftijdsgroep. Bij Friesland Holland Travel reikt de range van een kitesurfclinic in Harlingen tot een Drie Provinciën Cruise voor senioren vanuit Earnewâld, het hart van Nationaal Park De Alde Feanen. www.frieslandhollandtravel.nl , www.meetingpointfryslan.nl

Vraag 8:
Door op vernieuwende wijze steeds de ‘producten’ door te ontwikkelen ontstaat er een verwachtingspatroon bij de klant. Hoe word hiermee omgegaan? En is het merkbaar dat de klant vooral terugkomt bij toerismebureau Friesland Holland of trekt het bedrijf vooral steeds nieuwe klanten aan? Of is het toch duidelijk een combinatie van beide?

Innovaties
“Als je goed werk levert, vooral soepel bent, komt die klant terug voor een ander, nieuw of opgewaardeerd arrangement. Of de klant raadt een ander aan het arrangement ook eens te boeken. Vooral senioren en bedrijven gaan vaak op herhaling in Fryslân, maar boeken niet hetzelfde. De helft komt terug vanwege een nieuwe, op hen afgestemde reis, arrangement, business- of family event. Wij zijn continu aan het innoveren. Dan ben je in beeld bij Google en Co en ook bij de potentiële klant. Innovaties zijn stimulerend; ze hebben de uitwerking van een energiedrankje.”


Friesland is zeer geschikt voor “actieve” jongerenvakanties. Er moeten funhavens voor de jeugd komen want van een invasie van jonge watersporters in reguliere jachthavens worden de havenmeesters en de meestal oudere passanten en vaste ligplaatshouders niet vrolijk. www.frieslandholland.nl, www.boatcharterholland.nl, www.meetingpointfryslan.nl

Nieuwe Friesland-site in aanbouw:
www.frieslandhollandtouristinformation.nl vervangt op korte termijn www.frieslandholland.nl
 




Reacties op deze
nieuwsbrief per e-mail:
info@frieslandholland.nl
Nieuws?
Stuur het naar:
info@frieslandholland.nl
Stuur 'm door!
Kent u iemand die deze
nieuwsbrief ook wil ontvangen?
Iets gewijzigd?
Klik hier om uw
profiel te wijzigen
.



www.frieslandholland.nl
www.elfstedenroute.nl
www.boatcharterholland.nl
www.holidays-in-holland.nl
www.meetingpointfryslan.nl
www.friesnieuws.nl


 
© Copyright Albert Hendriks Nieuwsdienst, Wolvega